منتو دکور

لرنو وب

نمای ساختمان,طراحی نماذات انسان همیشه در جستجوی زیبایی ها بوده است.حال این زیبایی میتواند در ظاهر خود فرد باشد و یا در محیط اطراف و محل زندگی.این میل تا جایی ادامه دارد که هر کدام از ما به دنبال ایجاد یک محل زیبا و آرامش بخش برای زندگی خود هستیم.از سوی دیگر پیشرفت تکنولوژی در زمینه معماری و ساختمان سازی باعث شده تا بتوانیم درکنار ظاهر زیبا, مواردی مانند صرفه جویی در انرژی ساختمان و یا استفاده از مصالح سازگار با طبیعت را در کنار هم داشته باشیم.این موارد باعث شد تا تحولات فراوانی در دنیای ساختمان سازی, علی الخصوص در نما و ظاهر ساختمان به وجود آید.

کشور ما از لحاظ تاریخچه در زمینه نما و طراحی نمای ساختمان بسیار غنی است.در طی سالیان دراز ایرانیان از گچ بری و آهک برای نماسازی استفاده میکردند.میتوان آثار به جا مانده از این معماری کهن را در ساختمان ها و مکان های با قدمت بالا, در شهرهای همچون تبریز, شیراز, اصفهان و بسیاری از عمارت ها و مقبره ها و دیگر بناهای قدیمی و تاریخی در جایجای ایران عزیزمان ببینیم.

نما در معماری

در سالهای گذشته که اهمیت فضاهای عمومی و ارزش زندگی شهری دوباره مطرح شده است,  نماهای ساختمانی نیز از اهمیت زیادی برخوردار شده اند.در واقع نما نه تنها درون ساختمان را از بیرون ساختمان جدا میکند بلکه نوعی امضا سازنده نیز می باشد که فرهنگ و عقیده طراح ساختمان را به نمایش میگذارد نماهای ساختمانی که رو به خیابان و بافت شهری هستن از حالت عمومی برخوردارند و نوع فرهنگ و عقاید یک منطقه را به نمایش میگذارند.
نمای ساختمان در واقع یک سطح انتقالی بین فضای داخلی و خارجی است که با اشکال و تراش مختلف با فضای داخل خانه ارتباط پیدا میکند.نمای هر ساختمان در شکل دهی به بافت شهری آن منطقه نقش مستقیم و موثری را ایفا میکند.اگر به نمای یک ساختمان خاص بدون در نظر گرفتن ساختمانهای اطراف آن دقت کنیم می بینیم که یکنواختی نمای شهر در مجموع از بین می رود.
نمای هر ساختمان تاثیر مستقیمی بر شهری که در ان قرار گرفته دارد و میتوان اثر آن را در بدنه خیابانها و میادین آن شهر به خوبی مشاهده کرد.تفاوت بین شهری بودن یا فردی بودن نمای ساختمان در صورتی از بین میرود که ساختمان جزئی از شهر در نظر گرفته شود و ارتباط آن با محیط اطراف خودش چند جانبه باشد.حال پس از آشنایی با نما و تاثیر آن در زندگی روزمره ما, در ادامه مقاله دلایل اصلی طراحی نما و ایجاد نما در ساختمان به صورت خلاصه برای شما بیان میکنیم.


مزیت های استفاده از نما در ساختمان

  • زیبا و دلنشین کردن ظاهر ساختمانها و ایجاد دورنما و ساختار قابل قبول برای شهر یا محیطی که در آن ساختمان بنا شده است.
  • باعث استحکام ساختمان در مقابل شرایط نامساعد جویی مانند : سیل و زلزله باد و باران و رطوبت های خورنده و مانند آن . در کل باعث افزایش طول عمر ساختمان می شود.
  • ایجاد نوعی عایق حرارتی برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در تمام فصل ها
  • از ورود آلودگی های صوتی و صداهای آزار دهنده بیرون ساختمان به فضای داخلی ساختمان ها ی اداری و مسکونی جلوگیری میگردد.

همان طوری که اطلاع دارید از مصالح ساختمانی همچون آجر،سنگ،بتن،شیشه و ... برای ساخت نمای ساختمان استفاده می شود.

  • به طور کلی نماهای ساختمانی به سه گروه تقسیم می شود :


1.نمای سنتی

نمای ساختمان,طراحی نما

در این روش برحسب شرایط جوی منطقه جنس مصالح از نظر جذب رطوبت و میزان مقاومت و فاکتورهای دیگر از ملات های سیمانی گچی گلی اهکی و یا ترکیبی از انها استفاده می شود.برای مثال ملاتهای سیمانی از مقاومت بیشتری نصبت به ملاتهای گلی و گچی برخوردارهستند.معمولا این نوع نما برایافرادی که علاقه مند به سبک دکوراسیون سنتی هستند استفاده میشود.

 

 

 


2.نماسازی با روکش های خارجی

نمای ساختمان,طراحی نما

 استفاده از روکش های خارجی مانند رنگ های لعابی و انواع رنگ ها و یا استفاده ازروکش های ساخته شده از مواد رزینی مثل رزین های اکریلیک پلی استر و... یا نماهای مصنوعی مانند انواع کامپوزیت و سنگ های مصنوعی.

 

 

 


3.نماهای شیشه ای

نمای ساختمان,طراحی نما

استفاده از شیشه در نما دارای قدمتی حدودا 6500 ساله است که بر اساس اسناد و شواهد تاریخی در قرن ششم میلادی برای اولین بار در کلیسایی در قسطنطنیه از شیشه به جای مصالح ساختمانی استفاده شده است.قصر کریستال لندن اولین ساختمان شیشه ای جهان بود که در سال 1851ساخته شد پس با این تفاسیر به این نتیجه میرسیم که نما کاری شیشه ای روش جدیدی نیست و از قدیم مورد استفاده معماران و مهندسان ادوار مختلف بوده است.هر چند اوایل استقبال زیادی از نماهای شیشه ای نشد ولی با پیشرفت در تولید انواع شیشه ها, روز به روز به میزان استفاده کنندگان نماهای شیشه ای افزوده شد.نماهای شیشه ای را میتوان در دسته نماهای زیبا و در عین حال با صرفه اقتصادی بالا دانست.شیشه های مورد استفاده در نمای ساختمان به گروهای دوجداره و چند جداره, عایق حرارتی و صدا،رفلکس و ... تقسیم می شوند.مزیت اصلی استفاده از شیشه در نما, امکان دید وسیع و نور کافی برای ساکنان ساختمان میباشد.

اصول طراحی نما

ورودی ها را می توان یکی از عناصر مهم یک نما و دکوراسیون منزل دانست.ورودی ها مکانی هستن که افراد از محل خصوصیشان به محله زندگی خود وارد می شوند.اما به دلایل اقتصادی به مکان کم اهمیتی برای سازندگان تبدیل شده است. افراط و تفریط در ورودی های ساختمانها به راحتی قابل ملاحضه است.به طوری که گاهی در بعضی ورودی ها,ورود و خروج اتومبیل ها با ورودی افراد یکی می شود و راه باریکی برای تردد افراد پیاده در نظر گرفته می شود.از سوی دیگر گاهی هم آنقدر از تجملات بی رویه استفاده می شود که عملکرد ساختمان را دگرگون میکند.طبقات همکف به دلیل اینکه کاملا در معرض دید هستند ازاهمیت بالایی برخوردارند.تراس ها چشم اندازهای جدیدی نسبت به فضاهای بیرونی برای ساختمانها ایجاد میکنند.لبه بام ها حد و مرز ساختمانها با آسمان است و از نظر چشمی بام انتهای نمای ساختمان است. بنابراین نباید لبه بام را بی تفاوت از دیگر قسمت های نما در آسمان رها کرد.
نمای بیرونی ساختمان ها, بخصوص نمای ساختمانهای اداری از لحاظ نورپردازی دارای اهمیت زیادی هستند.چراغ ها باید در قالب معماری نما طراحی شده باشند.اگر نمای ساختمان رو به خیابان و معابر عمومی قرار گرفته, باید بخش های پایینی نما از نورپردازی قوی تری نسبت به قسمتهای بالایی برخوردار باشد.لازم به ذکر است که این روش برای ساختمانهای مرتفع کاربرد دارد.
در کل نما در تمامی ساختمان ها یکی از مهم ترین اصل های معماری و دکوراسیون محسوب می شود.اهمیت نما در زیبایی منزل کمتر از دکوراسیون داخلی خانه نیست.اولین چیزی که هنگام ورود به ساختمان قابل دیدن است, نما و ظاهر ساختمان می باشد.میتوان گفت نمای ساختمان ها در خرید و فروش آنها نقش نسبتا مهمی را ایفا میکند و به همین دلیل است که سازندگان در ساخت نمای بیرونی ساختمان نسبت به داخل ساختمان حساسیت بیشتری نشان میدهند.

Author: Super User
معرفی نویسنده

دیدگاه‌ها  

0 mina
واقعا تصاویر نمای ساختمان های متفاوت در مکان های مختلف عاااااااااااااا االی بود

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

بخش های دیگر منتو

منتو دکور  منتو عروس منتو فان  منتو سلامت